بهاءالدين محمد عاملي مشهور به شيخ بهايي (۱۰۳۰-۹۵۳ ه.ق) يکي از بزرگان اسلام است. نبوغ او چند جانبه بوده است. در سيزده سالگي همراه پدر به ايران آمد. در خراسان تحصيل کرد و در اندک مدتي چندان پيش رفت که به صورت که به صورت يک چهره بارز درآمد و يکي از مشهورترين مردان دوره احياي صفوي شد.
بهاءالدين نه تنها عالم ديني و مردي متکلم بود بلکه رياضيدان و مهندس و معمار و کيميادان بود از علوم غريبه نيز آگاهي داشت. تحصيل علوم رياضي را از نو زنده کرد و رساله هايي در رياضيات و نجوم نوشت که آنها را از تلخيص آثار گذشتگان فراهم آورده بود.
کتابهاي خلاصه الحساب در رياضي و تشريح الافلاک در نجوم از اوست. از زمان شيخ بهايي به بعد متاسفانه تعليم رياضيات در مدارس ديني اسلامي رو به انحطاط نهاد و اين کاري بود که در سرزمينهاي غربي اسلام مدتي زودتر آغاز گشته بود.

به اشتراک بگذارید

8 دیدگاه

  1. سلام. واقعاً وبلاگی ساختی که نمونست.اميدوارم افرادی مثل شما بتونن زندگی و نام و خاطره مشاهير ايران رو زنده نگه دارن.شادکام باشيد.

  2. گر خنگ مطلي لگام
    زذ بتوان بر قدم خويش گام
    ور نبود مشربه از زرناب
    باد و كف دست،توان آب خورد
    ور نبود بر سر خوان آن و اين
    هم بتوان ساخت به نان جوين
    ور نبود جامه اطلس تورا
    دلق كهن ،ساتر تن بس تورا
    شانه عاج ار نبود بهر خويش
    جمله كه بىني كه همه دارد عوض
    در عوضش ،گشته مسير غرض
    آنچه ندارد عوض ،اي هوشيار
    عمر عزيزست ،غنيمت شمار
    با سلام به شما بزرگوار خىلي خوشحالم كه با ديباچه شما آشنا شدم .به بميد ديدار شما از وبلاگ من و آشنا ئي بيشتر با گلستن شعر و ادب پارسي

  3. سلام. من نتونستم وارد اون آدرسي كه د اده بوديد بشم. در ضمن چه جوري لينك براي عكس بزرگتر درست كنم؟ يه سوال ديگه اينكه يكي براي پيغام گذاشته كه من هك شدم. از كجا بفهمم كه هك شدم؟
    با تشكر.مهسا

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.